Strategieën die werken!
Wat is een strategie?
Een strategie is een reeks van gedachten en handelingen om een specifiek doel te bereiken.
Je hebt vast wel eens meegemaakt dat iets – misschien wel tot je eigen verbazing – in één keer lukte. Daarna lukte het je niet meer om het te herhalen met precies dezelfde uitkomst. Zo’n toevalstreffer is geen strategie want kenmerkend voor een strategie is dat bij herhaling hetzelfde resultaat geproduceerd kan worden. Het resultaat kan overigens zowel een mislukking als een succes zijn.
Kwaliteit van leven.
De kwaliteit van ons leven wordt voor een belangrijk deel bepaald door de kwaliteit van onze strategieën. Succesvol gedrag is een gevolg van effectieve strategieën. Kom je ‘s-morgens makkelijk je bed uit om op tijd naar school of je werk te gaan? Dan heb je een goede opstaan strategie. Veel mensen hebben namelijk moeite met op tijd uit bed te komen.
Een tipje van de sluier? Mensen die makkelijk hun bed uitkomen doen natuurlijk niet allemaal precies hetzelfde. Wat wel veel voorkomt is dat deze mensen voor het slapen gaan nog even hun dag doornemen en dan vooral aandacht besteden aan waar ze tevreden over zijn. Wat nog niet af is nemen ze op in een planning: ‘nog te doen met een datum’. Vervolgens verheugen ze zich alvast op de leuke dingen die ze de volgende dag gaan doen. Dat is lekker slapen. Zzzzzzzzzz.
Als ze wakker worden dan is er een gedachtepatroon met beeld, geluid en een positief gevoel wat daardoor wordt opgeroepen. Ja, dat is lekker opstaan. Een mooi voorbeeld van Neuro Linguïstisch Programmeren. Leuk om zelf eens mee te gaan experimenteren en uit te vinden wat voor jou goed werkt.
Stel je wel eens uit?
Een ander voorbeeld is de beslissings strategie. Neem je makkelijk beslissingen of blijf je vaak wikken en wegen voordat je eindelijk de knoop doorhakt en een keuze maakt. Zal ik nou wel of toch maar niet? Nu of later? Waarbij veel herhalende ‘loopjes’ in onze gedachte blijven malen. Wat vaak ontbreekt zijn de criteria op basis waarvan je een besluit neemt. Vaak gaan deze processen onbewust en als een strategie niet handig is dan kun je daar knap veel last van hebben.
Want wat dacht je van de fameuze uitstel strategie? Veel mensen hebben een schitterende strategie die er deels bewust en deels onbewust voor zorgt dat dingen worden uitgesteld. In gedachten worden veel dezelfde overwegingen herhaald. Heb je enig idee welke prijs mensen daarvoor betalen en hoeveel tijd daarmee verloren gaat? Tijd die je ook aan leuke dingen kan besteden als……… je een goede strategie hebt om jezelf te motiveren.
Effectieve strategieën.
Strategieën kunnen dus effectief of niet effectief zijn. En efficiënt of niet efficiënt. Mogelijk behaal je wel je doel en duurt het veel langer dan nodig is omdat je stappen hebt ingebouwd die niet nodig zijn voor het gewenste resultaat. Dan is je strategie wel effectief en niet efficiënt. Effectieve strategieën zijn vaak kort en bevatten geen herhalingen. Een strategie kan ook te kort zijn. Het snoepkoopje bij de kassa is de strategie: ‘zien is kopen’. Wel efficiënt en het leidt vaak niet tot het gewenste resultaat. Bijvoorbeeld gezond eten.
Veel strategieën doe je onbewust. Het voordeel daarvan is dat het je weinig energie kost om te doen. Je hoeft er immers niet over na te denken. Het nadeel is dat je soms strategieën hebt die niet efficiënt zijn en je ze niet optimaliseert. Soms is een update reuze handig.
Het kan ook zo zijn dat je strategie niet effectief is. En je op basis daarvan de conclusie trekt dat je iets niet kan. Veel beperkende overtuigingen zijn het gevolg van een verkeerde interpretatie over iets wat je in het verleden hebt gedaan.
Beperkende overtuigingen.
Zo zijn er veel mensen die de overtuiging hebben dat ze niet kunnen tekenen, achteruit in parkeren, presenteren of namen onthouden. Waarschijnlijk kun je zelf nog wel wat meer overtuigingen van jezelf opnoemen. Vaak beginnen deze overtuigingen met het zinnetje: “ik kan niet…………………….”.
De overtuiging wordt al wat verzwakt als je de zin iets anders formuleert. Want wat gebeurt er als je de zin consequent verandert in: “tot nu toe kan ik nog niet ………………………….”.
Want je weet toch dat ervaringen uit het verleden geen garantie geven voor de toekomst. Dat geldt ook voor ervaringen van nog niet gelukt. Het zou zo maar eens kunnen dat je nog niet de handige strategie hebt ontwikkeld om te tekenen, presenteren, achteruit inparkeren, namen onthouden. Als iets voor jou wel van belang is dan kom je in een nieuw leerproces terecht. En is de vraag of je een boek, cursus of coach nodig hebt om het alsnog te leren.
Zo zijn er mensen die moeite hebben met spellen. NLP heeft de stappen van een effectieve spellings strategie in kaart gebracht. Een tipje van de sluier? Effectiever spellers maken beelden van de woorden. Mensen die de schrijfwijze van een woord auditief leren blijken veel slechter te zijn in het spellen van woorden. Dus iemand is niet slecht in spellen ( = beperkende overtuiging). Iemand heeft nog niet geleerd hoe (= strategie) te spellen.
Leren onthouden is makkelijk.
Een mooi voorbeeld van een strategie is te zien in het navolgende filmpje:
Strategieën leren en bijstellen.
Het mooie van NLP is dat veel succesvolle strategieën zijn geanalyseerd en in leerbare stappen zijn opgedeeld. Waardoor iets wat een ander goed kan leerbaar en overdraagbaar is geworden. Daarnaast kan het ook zijn dat jouw strategie wel succesvol is maar niet efficiënt Door deze strategie bewust te maken kun je deze strategie ‘updaten’ waardoor je én effectief blijft én efficiënter wordt. Zo houd je weer tijd over om andere leuke dingen te doen. Lekker toch!
Een prachtig voorbeeld van een strategie die super goed werkt is de Disney Strategie. Wil je weten hoe je ideeën verkrijgt, ze om kunt zetten in een plan en er vervolgens opbouwend kritisch naar kunt kijken zodat je het idee tot werkelijkheid kunt maken? Ga dan door naar de volgende pagina waarin ik deze strategie voor je uit de doeken doe.